Ostoskorisi on tyhjä!
Konversioprosentti on markkinoinnissa se, kuinka moni isosta massasta tekee halutun toiminnon. Perinteinen esimerkki on vaikkapa verkkokaupan konversioprosentti: kuinka moni verkkokaupan istunnoista päätyy ostoon, eli ostot / istunnot *100 = konversioprosentti.
Alla on konversioprosenttilaskuri, jolla voit helposti laskea ja vertailla konversioprosentteja. Erityisen visaisissa konversio-optimointiprojekteissa voit myös ottaa yhteyttä Aalho Mediaan.
Voit laskea konversioprosentin joko yhdelle tai kahdelle kampanjalle.
Sessiot A | |
Konversiot A | |
Konversioprosentti A | |
|
|
Sessiot B | |
Konversiot B | |
Konversioprosentti B | |
|
|
Ero (prosenttiyksikköä) | |
Ero (prosenttia A->B) | |
Ero (prosenttia B->A) |
Konversioprosentti on konversioiden määrä jaettuna sessioilla. Konversioita ovat esimerkiksi myynnit, uutiskirjeen tilaukset, tilaukset tai yhteydenotot. Myös esimerkiksi uutiskirjeelle voi laskea erilaisia konversioprosentteja, kuten open rate tai click-through-rate (CTR).
Yleensä konversiosta puhutaan kuitenkin silloin kun käyttäjä muuttuu: esimerkiksi sivukävijästä asiakkaaksi tai vierailijasta tilaajaksi. Siksi esimerkiksi sähköpostin klikkausprosenttia ei yleensä ajatella konversioprosenttina, koska käyttäjä ei muutu.
Ikuiseen kysymykseen ikuisen tylsä vastaus: hyvä konversioprosentti riippuu aivan omasta tilanteestasi. Toiselle 2 prosentin konversio on todella hyvä, toiselle se on aivan luokaton. Paras onkin verrata joko omiin tai kilpailijan vastaaviin prosentteihin. Kilpailijan konversioprosentteja voi olla hankala saada selville, joten helpoin on verrata omiin aikaisempiin konversioprosentteihin.
Jos konversioita on vähän (sanotaanko alle 10 per variantti), on tärkeämpää keskittyä siihen, että konversioita tulee enemmän kuin tieteelliseen testaamiseen. Pienillä konversiolukumäärillä ei voi sanoa varmaksi, onko varianttien ero vain sattumaa vai onko taustalla jotain todellista.
Sponsoroitu
Basam Books / Vuoden 2024 lahjakirja
Sponsoroitu
Esimerkiksi tässä on verrattu kahden laskeutumissivun konversiota:
Variantti B tuntuu paremmalta ja prosenttikin on paremman tuntuinen, mutta oikeasti näiden lukujen perusteella ei voi vielä tehdä päätelmiä. Konversioita on lukumääräisesti liian vähän. Voit testata tilastollista pätevyyttä esimerkiksi tämän laskurin avulla.
Vasta kun massaa on tarpeeksi voit tehdä päätelmiä ja päätöksiä siitä, kumpi on parempi. Muutoin on parempi luottaa masutuntumaan, eli intuitioon.
Jos konversio-optimointi on vielä tuntematonta ja sinusta tuntuu, että pääsisit nopeammin alkuun kun joku näyttäisi pahimmat karikot, ota yhteyttä Aalho Mediaan. Autamme erityisen mielellämme silloin kun on raha kyseessä, eli vaikkapa massia kirnuavien laskeutumissivujen optimoinnissa. Voimme myös sopia muutamasta sparrauskerrasta tai konversio-optimoinnin koulutuksesta, jos haluat parhaat opit mieluummin taloon sisälle kuin laskuna inboxiin.
Nucu on uusi suomalainen vauvojen unialusta, joka tukee vauvan nukahtamista ja perheen jaksamista.
Vastaa