Ostoskorisi on tyhjä!
Oulu, tuo pohjoisen Skandinavian pääkaupunki, Pohjolan valkea helmi, paska kaupunni… Osa Oulun nimistä on syntynyt kaduntallaajien suussa, osa taas mainostoimistojen pitkien pöytien ääressä. Tässä artikkelissa otetaan selvää, mitkä ovat parhaat oululaiset mainostoimistot kulloiseenkin tarpeeseen.
Olen ollut alalla kymmenluvun alkupuolelta, jolloin mainostoimistoskenen villeimmät päivät olivat jo takana päin ja digitaalinen murros kovasti huulilla. Arviot perustuvat omiin kokemuksiini ja mainostoimistojen omaan brändinrakennukseen.
Se, että etsitään parasta mainostoimistoa on sama kuin etsittäisiin parasta aterinta. Jos meinaat syödä soppaa niin lusikka on parempi kuin veitsi. Siksi olemme jaotelleet parhaat toimistot alueittain, koska jokaisella toimistolla on omat vahvuusalueensa.
Etsimme parhaat toimistot mm. näihin alueisiin:
Monet Oulun näkyvimmistä brändikampanjoista ja uudelleenbrändäyksistä ovat Luovan Työmaan kädenjälkeä. Työmaalta on totuttu näkemään hyviä luovia ideoita ja uusimpien trendien mukaisia, jopa näkemyksellisiä graafisia toteutuksia.
Parhaan bränditoimiston lusikka menee siis mielikuvan (joku sanoisi jopa brändin) ansiosta Työmaalle.
Sponsoroitu
Basam Books / Vuoden 2024 lahjakirja
Sponsoroitu
Yhden pysähdyksen taktiikalla haetaan kumppania, jolta onnistuu kaikki. Tai ainakin joka tuntee jonkun jolta onnistuu kaikki.
Oulun Avidly on pitkälti entisen Pakkahuoneen porukkaa, pitkän linjan oululaisia mainosammattilaisia. Avidlyn organisaatio on tuonut mukaan monen eri alan osaajan yhteistyöverkoston, ja Avidlyn kanssa on onnistunut se vaikein: yksinkertainen monimutkainen yhteistyö glokaalisti.
Kerran vuodessa Metan Mark Zuckerberg päättää, että nyt panostetaan videoon. Mainostajat ja markkinoijat ympäri maailman syöksyvät tekemään lisää videoita, koska niin kuuluu tehdä.
Onneksi Oulussa on liuta hyviä videotuotantokumppaneita:
Edellisen kohdan Kuulu on monella tapaa Oulun modernein mainostoimisto. Kuulun saa kultalusikan koulutuksistaan ja markkinoinnin edistämiseksi tehdystä työstä.
Sponsoroitu
Basam Books / Vuoden 2024 lahjakirja
Sponsoroitu
Tässä kohtaa katson peiliin ja ojennan palkinnon itselleni. Aalho Media (joka on tämänkin sivuston takana) on nimenomaan tulosta tekevien sisältöjen luova kumppani.
Aalho Medialta saat sisällöt suomeksi ja englanniksi niin omiin kanaviisi kuin myös esimerkiksi tälle hyviaasioita.fi-sivustolle (tai allgoodgreat.comiin).
Kun nyt alettiin jakamaan palkintoja peiliin päin, jatketaan samalla linjalla. Aalho Medialla, eli lähinnä minulla Jukka Aalholla on vuosien kokemusta menestyksekkäiden startupien parissa, mm. Oura Healthin kasvun vuosina.
Aalho Median erityistä osaamista ovat:
Startup tarvitsee luultavasti useamman kumppanin, joten pelkällä Aalho Medialla ei vielä Piilaaksoa valloiteta. Meiltä saat kuitenkin englanninkieliset sisällöt ja kansainvälisen kasvun askeleet. Parhaimmillaan jopa hyviä kontakteja kansainväliseen laajenemiseen.
PPC-kampanjoiden pyörittäminen on hiukan kahtiajakoinen markkinoinnin osa-alue. Kärjistettynä voisi sanoa, että hyvät kumppanit pyöräyttävät kampanjat käyntiin nopeasti ja jättävät ne oman onnensa nojaan. Keskinkertaisemmat kumppanit pyöräyttävät kampanjat nopeasti käyntiin ja jättävät ne oman onnensa nojaan.
Tästä syystä tämä lusikka on yleisölusikka. En osaa nostaa yhtä onnistujaa tähän, joten voit ehdottaa voittajatoimistoa tai vaikkapa freelanceria jutun kommenteissa.
Jos kädessä on vain lusikka niin kaikki alkaa näyttää sopalta. Nykymarkkinoijan Cannesin-sinisissä unelmissa väräjää mainostoimistokumppani, jolla olisi loistava front-end-osaaminen mutta myös pettämätön brändisilmä.
Sitten kun yritys pääsee tilanteeseen, että perusjutut ovat kunnossa niin tulokset, kasvu ja onnistumiset löytyvät nimenomaan uudenlaisten sisältöjen ja teknisten ratkaisujen kautta.
Uskoisin, että tällaisissa tapauksissa parhaat ratkaisut löytyisivät isompien toimistojen, kuten Avidlyn, Työmaan tai Kuulun kautta, tai sitten yksittäisten freelancereiden kautta.
Oulussa on mainostoimistoa moneen lähtöön – nimenomaan positiivisessa mielessä.
Omat kokemukseni oikeastaan kaikkien toimistojen kanssa ovat olleet hyviä, vaikka niitä ei tässä jutussa nimeltä mainittaisikaan. Kerta toisensa jälkeen olen saanut vaikuttua osaamisesta, hullaantua visuista ja kekseliäistä ideoista.
Ota siis joku, kunhan otat.
Nucu on uusi suomalainen vauvojen unialusta, joka tukee vauvan nukahtamista ja perheen jaksamista.
Vastaa