Sisältää *-merkittyjä markkinointilinkkejä.

Koodaaminen on hieno harrastus lapsille, nuorille ja vanhuksillekin. Lasten oppimiskyky on tietenkin vertaansa vailla ja ohjelmointi-intoa tukemalla lapsi voi kokeilla, olisiko koodauksesta harrastukseksi asti. 

Aivan kuin palloa potkivien tenavien ei tarvitse tähdätä Mestareiden liigaan niin koodaamisesta ei tarvitse tehdä lopullista uravalintaa. Koodauksen perusteita voi erilaisten palveluiden ja kirjojen avulla oppia ja kokeilla – jopa pitää hauskaa.

Tässä artikkelissa keräämme yhteen eri-ikäisille lapsille sopivia tapoja tutustua ohjelmointiin.

Koodaaminen lapsille: sopivia kirjoja opettelemiseen

Lehmä sanoo ammuu, lammas sanoo bää ja hello worldin voi kirjoittaa näytölle sanomalla print(‘hello world’). Onneksi lasten ohjelmointikirjoissa on parempiakin tapoja oppia ohjelmointia kuin vanha tuttu hello world.

Linda Liukkaan Hello Ruby

Linda Liukkaan klassikkoteos Hello Ruby on 3–6-vuotiaille sopiva kirjasarja tietokoneista ja ohjelmoinnista.

Osta Hello Ruby – mahtava tietokoneseikkailu*

Hei me koodataan pelejä

Max Wainewrightin kirjassa koululaiset pääsevät opettelemaan ohjelmointia pelien tekemisen kautta.

Osta Hei me koodataan pelejä*

Koululaisen ohjelmointikirja Scratch-projektien tekemiseen

Scratch on lasten koodaamiseen tarkoitettu ohjelmointikieli. Tässä kirjassa on erilaisia projekteja alakouluikäisille. Tämän kirjan voi myös yhdistää siihen, että lapsi tekee omia projektejaan Scratchin nettisivuilla.

Osta Koululaisen ohjelmointikirja*

Ohjelmoinnin oppiminen netissä: palveluita lapsille

Scratch on erityisesti lapsille tarkoitettu ohjelmointikieli, jossa ohjelmoinnin logiikka tulee tutuksi. Projekteja voi luoda suomeksi Scratchin nettisivuilla.

Hei Albertin avulla koodaamisen alkuun

Alun perin ruotsalaisessa oppimispalvelu Hei Albertissa lapsi pääsee oppimaan matematiikkaa ja kieliä. Palvelu on tarkoitettu 3–9-vuotiaille lapsille, joten nuoremmillekin on tekemistä.

Myös ohjelmointia voi opetella Hei Albertin ruotsin- ja norjankielisissä versioissa, joten se on tulossa myös suomenkielisille sivuille. Voit tarkistaa tilanteen Hei Albertin sivuilla.

Kokeile Hei Albertia ilmaiseksi*

Opettele lohkopohjaista ohjelmointia Minecraftin koodauspulmilla

Suomeksi on saatavilla hauskoja Minecraft-tarinoita, joissa pääsee ratkomaan ongelmia liittämällä yhteen erilaisia palikoita. 

Lohkopohjainen ohjelmointi on hyvä tapa oppia hahmottamaan, mitä on oikeastaan tarkoitus tehdä ennen kuin varsinaista koodia pitää alkaa edes kirjoittamaan.

Kokeile Minecraft-koodipelejä

Ohjelmointia leikin avulla: Legoja koodaamiseen

Legolla on muutama setti, jotka ovat tarkoitettu leikkimiseen, luovuuteen – ja koodaamisen opetteluun.

Lego Boost on 7–12-vuotiaille lapsille tarkoitettu setti, jossa voi rakentaa erilaisia robotteja ja ohjelmoida ne tekemään erilaisia toimintoja.

Osta Lego Boost*

Lego Mindstorms on yli 10-vuotiaille tarkoitettu sarja robotteja, joissa riittää haastetta pitemmäksi aikaa.

Osta Lego Mindstorms

Koodia, oppia ja iloa lapsille

Näiden tuotteiden ja palveluiden lisäksi koodaamista voi oppia kursseilla ja koodiryhmissä. Voit katsoa, onko paikkakunnallasi sopivia ryhmiä, joissa lapsi pääsee oppimaan koodaamista ja tutustumaan muihin samanmielisiin.

Toivotamme mukavia koodausvuosia!