Kumppanuuslinkit merkitty ↗-merkillä.

Logo on yrityksen kiteytynein visuaalinen identiteetti. Se painetaan tuotteisiin, esitteisiin, nettisivuille, käyntikortteihin… kaikkialle missä yritys edustaa itseään. Mutta mistä logoja saa?

Tässä artikkelissa esittelemme yritykset, työkalut ja hinnoittelun suuntaviivat logosuunnittelun ja brändi-identiteetin rakentamisen osalta. Ensiksi vielä määritelmät sanoille, joista logoista puhutaan. Logoja voi olla yrityksillä, projekteilla, somekanavilla ja vaikkapa isoäidin neuleohjeilla.

Logotyyppi: Yrityksen nimi kirjoitettuna tekstinä

Liikemerkki: Yrityksen graafinen elementti, ikoni tai symboli, esimerkiksi Pepsin pallo, Niken woosh tai Audin renkaat.

Logo: Edelliset yhdistettynä, eli ikoni ja teksti yhdessä. Voi olla myös pelkkä teksti.

Edullinen logo aloittavalla yritykselle

Kun aloittava yritys on tilaamassa logoa ja aloittamassa aivan puhtaalta pöydältä, tarvitaan monesti pakettiin muutakin, jotta se ajaisi asiansa.

Yleensä tarvitaan:

Tällöin puhutaankin jo brändin visuaalisen identiteetin suunnittelemisesta. Jos haussa on edullinen logo – pelkkä logo – niin tässä vaiheessa tilaajan lompakkoa alkaa pakottaa. 

Toisaalta budjettia ei alussa ole paljoakaan. Joten jos valittavana on se, että yritystä ei ole olemassa ollenkaan ja se, että se on olemassa niin silloin kannattaa mennä oman budjetin mukaan ja tilata logo sieltä, mistä sen saa.

Halpoja logosuunnittelupalveluita netissä

Netti on täynnä halpoja tai ilmaisia logonsuunnitteluohjelmia. Löydät niitä hakemalla Googlesta esimerkiksi ‘logo maker’ tai ‘logo generator ai’. Esimerkkejä ovat vaikkapa BrandCrowd tai Brandmark.

Myös netin halpissuunnittelupalvelut kuten Fiverr voivat onnistuessaan olla aivan käyttökelpoisia tapoja saada oma uniikki logo. Joukkoistusvoimaa voi käyttää esimerkiksi 99designs-palvelussa↗, jossa useampi designer tekee logoehdotuksia, joista lopulta valitset.

Hyvää näissä palveluissa on:

Huonoa näissä on:

Logoja tekoälyn avulla?

Tekoäly tekee jo paljon markkinoinnin luovia sisältöjä. Parhaimmillaan ne voivat luoda todella hyviä ja ainutlaatuisia pohjia esimerkiksi liikemerkeille. Jutun kansikuvana on esimerkki Midjourneyn tuottamasta liikemerkistä.

Tekoälyn ja logosuunnittelun suurin haaste tällä hetkellä on se, että logot ovat yleensä hyvin harkittuja, tarkkoja ja geometrisiä. Tekoälyn tekemät kuvat puolestaan ovat hahmotelmia ja ainakin vielä epäsymmetrisiä.

Yksi toimintatapa olisi tehdä tekoälyn avulla pohjat, jotka sitten viimeistelee itse vektoriksi Adobe Illustratorissa. Tämä taas vaatii työkalujen osaamista, aikaa ja visuaalista silmää, eli ei välttämättä ratkaise alkuperäistä ongelmaa.

Useimmiten helpoimmalla pääsee kun tilaa ihan oikean ammattilaisen.

Paljonko logon suunnittelu maksaa?

Suomesta ostettujen logojen hinnat liikkuvat satasista pariin sataan tuhanteen euroon. Mitä isompi projekti, sen isompi lasku. Logosuunnittelun ammattilaisen tekemä logo ihan tavalliselle yritykselle tai yhteisölle maksaa n. 2 000 – 5 000 euroa.

Freelancerit, sivutyöt, pienemmät toimijat ja toimintaasi sympatiseeraavat designerit voivat tehdä logon alle tonnilla. Useimmiten maksat siitä mitä saat. Jos olet pieni toimija ja budjettisi on tiukka, voit kertoa sen tarjouspyyntövaiheessa.

Jos olet miljoonaliikevaihtoa pyörittävä yrittäjä, joka ei halua panostaa brändiin, niin silloin budjettisi ei ole tiukka. 

Logosuunnittelussa maksat näistä asioista:

Isommissa projekteissa maksat näistä:

Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa. On lähinnä sinun tilanteeseesi sopivia tai sopimattomia tapoja.

Logosuunnittelua Oulussa

Tässä muutamia logosuunnittelua tarjoavia toimijoita Oulussa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että toimijat, jotka myyvät logosuunnittelua ovat halvempi kuin ne, jotka myyvät brändi-identiteettiä, brand designia tai muuta.

Kiinnitä näihin asioihin huomiota:

Mainonnan tuotantoapu Muotkava

Erityisesti pienemmille yrityksille (miksei suuremmillekin) sopivaa logosuunnittelua saa Muotkavalta.

Katso Muotkavan sivut

Mainostoimisto Luma

Luman sivuilla on avattu hyvin heidän logosuunnitteluprosessiaan.

Katso Luman sivut

Mainostoimisto Speciaali

Rouheaa logosuunnittelua.

Katso Speciaalin sivut

Brandstein

Brandsteinin sivuilla ei mainita sanaa logo, mutta brändi-identiteetti löytyy. Hyviä referenssejä löytyy roppakaupalla.

Katso Brandsteinin sivut

Valokki Design

Valokki Designilla on monia uuden yrityksen ilmeitä portfoliossaan.

Katso Valokki Designin sivut

Avidly

Pidemmälle ehtineille yrityksille Avidlylta löytyy osaamista niin Oulusta kuin koko Suomestakin.

Katso Avidlyn sivut

Mitä logon jälkeen?

Sitten kun logo on tullut uunista, osaat brändivärit unissasikin ja yrityksen missio on tatuoitu alahuulen sisäpintaan, on aika aloittaa eläminen. 

Tämä sivusto – hyviaasioita.fi – on Aalho Median ylläpitämä lifestyle-sivusto, jonka yksi tarkoitus on auttaa yrityksiä levittämään sanomaa siitä, miten ne tekevät elämästä paremman. Aivan kuin tämän jutun tarkoitus on ollut auttaa sinua löytämään logosuunnittelija yritykseen tai projektiin.

Voimme tehdä esimerkiksi sisältöyhteistyön, jossa pääset omin sanoin kertomaan, minkä ongelman ratkaiset. Hakukoneoptimoidut sivumme löytyvät hyvin Googlesta, joten luultavasti saat heti kävijävirtaa sivuillesi.

Tutustu Hyvien asioiden kumppanuuksiin ja ota yhteyttä!