Oletko perustamassa yritystä uutta yritystä? Idea on, rahaa polttelee takataskussa ja maailmassa on sinun kädenjälkesi muotoinen tyhjä kohta? Mahtavaa! Olet oikealla tiellä.

Tässä artikkelissa käymme läpi yleispiirteittäin ne asiat, mitä uusi yritys tarvitsee markkinointiinsa. Lisäksi mukana on kumppaneita, joilta voit kysyä apua eri tilanteisiin. 

Artikkeli sopii erityisesti paikallisille tai valtakunnallisille yrityksille. Kun skaala kasvaa, myös monimutkaisuus usein kasvaa. Artikkelin lopussa on pienehkölle aloittavalle yritykselle tarkoitettu tarkistuslista hintoineen ja mahdollisine kumppaneineen.

Mitä on markkinointi?

Aalho Median sivuilla olemme kirjoittaneet mainonnan ja markkinoinnin eroista.

Markkinoinnin laaja määritelmä: Markkinointi on arvontuottoa asiakkaille ja kumppaneille.

Markkinoinnin kapea määritelmä: Markkinointi on tuotteiden ja palveluiden myynnin mahdollistamista ja edistämistä.

Mainonta on maksullista, tavoitteellista viestintää usein jonkin kolmannen osapuolen kanavissa.

Tiivistyksenä: markkinointi on kaikkea sitä, mitä teet jotta asiakas haluaa ja voi ostaa sinulta jotakin.

Mitä uusi yritys ainakin tarvitsee markkinoinnin näkökulmasta?

Kaikki mitä yritys tekee on markkinointia. Tarvitset siis kaiken etkä mitään, jotta pääset alkuun.

Asiakaskokemus etenee jokseenkin näin:

houkutus > maksatus > kokemus > jakemus

Tarvittavat markkinoinnin elementit ovat siis esimerkiksi:

yritysidentiteetti > kyky myydä > kyky tuottaa palvelu > kyky vaikuttaa jaettavaan viestiin

Ja aivan käytännössä näihin laareihin kuuluvia asioita ovat:

Mihin uuden yrityksen kannattaa panostaa?

Joskus teknologiakylien käytävillä kuuluu villejä kuiskauksia firmoista, jotka kasvoivat unikorniluokkaan kokonaan ilman markkinointia. Tämä on sama kuin sanoisi, että venähti kaksimetriseksi syömättä ollenkaan ruokaa – kun ei ole koskaan sattunut syömään perunaa.

Kaikki yritykset eivät kuitenkaan voi ostaa parin miljoonan brändäyspakettia heti alkuun. Muutama tonnikin voi tuntua alussa paljolta. Aloittava yritys voi saada osviittaa sopivasta markkinointibudjetista peilaamalla sitä haluttuun liikevaihtoon.

Lähde vaikka näillä liikkeelle ja tuunaa oman tilanteesi mukaan:

Jos aiot päästä esimerkiksi 100 000 liikevaihtoon, aloittavan yrityksen markkinointikustannus olisi 5 000 – 10 000 €. Tämä summa riittää yleensä siihen, että saat vilkaista samaan suuntaan kuin kaupungin kaunein bränditoimisto.

Mainostoimistojen hinnoittelussa ei tosin ole mitään vikaa. He tekevät bisnestä siinä missä sinäkin, ja voi aivan hyvin olla, ettette sovi toisillenne.

Hahmotellaan skenaarioita riippuen siitä, paljonko rahaa on käytettävissä.

Mitä 10 000 eurolla saa?

Luovuus syntyy tiukassa paikassa. Kuvitellaan siis tilanne, jossa uusi yritys haluaisi päästä lentoon ja markkinointiin olisi laitettu sivuun 10 000 euroa. Tähän kuuluu siis luovat palvelut sekä mainosbudjetti.

Jaetaan se 50/50: materiaaleihin 5 000 € ja mainosbudjettiin 5 000 €.

Tarvitset ainakin nämä:

Olemme kirjoittaneet aiemmin edullisesta logosuunnittelusta. Halvimmillaan sellaisen saa esimerkiksi parilla kympillä Fiverrista. Useimmiten parhaan hinta-laatusuhteen saa tilaamalla logon pieniltä paikallisilta yksityisyrittäjiltä.

Brändi-identiteetti on muutakin kuin logo, mutta ne kannattaa määritellä samassa paketissa. Pieni paikallinen yksityisyrittäjä auttaa siinäkin.

Laitetaan brändi-ilmettä varten sivuun 2 000 €.

Sen jälkeen on vielä suuret investoinnit fyysiseen ja digitaalisen toimitilaan. Panosta siihen, joka sinun yrityksellesi on tärkeintä. Nettisivujen tekomahdollisuuksista uusille yrityksille meillä on myös artikkeli, johon kannattaa tutustua.

Jos et tee varsinaista bisnestä nettisivuillasi, usein riittää yksinkertaiset Squarespace-sivut, joiden hintahaarukka liikkuu ajan ja rahan välimaastossa. Voit värkätä ne itse tai maksaa satasia tai tonneja jollekulle muulle. 

Jos taas nettisivusto on yrityksesi ytimessä, säästä kaikessa muussa ja laita paukut nettisivuihisi.

Laitamme siis fyysiseen ja digitaaliseen toimitilaan 2 500 €. Kaikesta joutuu tinkimään, mutta asiakkaat eivät välttämättä huomaa. 

Loput 500 € käytämme kaikkeen pikkuhärpäkkeeseen. Mainosbudjetin 5 000 € käytämme Google Ads -mainoksiin, paikallislehden nurkkamainokseen ja Meta-boostauksiin.

Mitä 100 000 eurolla saa?

Kasvatetaan hiukan budjettia ja tutkiskellaan, mihin markkinnoinin budjettia voisi käyttää, jos kaikkea ei tarvitse repiä omasta selkänahasta vaan vaikkapa sijoittajien sohvatyynyjen välistä.

Tällä budjetilla voi jo ottaa avukseen mainostoimiston tai luovan toimiston. He ovat asiansa ammattilaisia ja maksat heille siitä, että huolehtivat homman maaliin asti.

Oho.

Budjetti menikin jo.

Markkinointiin – kuten muuhunkin liiketoimintaan – saa kulutettua juuri sen verran rahaa kun sitä on käytettävissä. Vanhan sanonnan mukaan puolet siitä menee hukkaan, mutta kukaan ei tiedä kumpi puoli.

Uuden yrityksen markkinoinnin tarkistuslista

Palataan naksu lähemmäs arkitodellisuutta. Kaikesta on tiukkaa ja liiketoiminnan tulikoekin on vielä edessä. Oletuksena on, että teet paljon itse tai yrityksessäsi on jo joku joka tekee paljon markkinoinnin ruohonjuurityötä.

Tässä terveen järjen markkinoinnin tarkistuslista:

Brändi-ilmeeseen ja viestin kirkkauteen kannattaa panostaa etupainoitteisesti, koska pääset tekemään niiden kanssa töitä alkuajat. Muita asioita voit rakentaa ja kehittää sitä mukaan kun liiketoiminta kasvaa. 

Kun bisnes rullaa, kannattaa kokeilla perinteisempien mainostoimistojen palveluita.